Ruim helft van Vlamingen kwam via Thuis in contact met thema spoorlopen

Ruim helft van Vlamingen kwam via Thuis in contact met thema spoorlopen

Eind juni bracht Eén de bloedstollende verhaallijn in Thuis waarbij jongeren Joren, Stan en Boris over de treinsporen liepen, en Jorens vader Bill overleed aan de gevolgen van een treinongeluk. Deze verhaallijn uit Thuis bereikte 53% van alle Vlamingen. Dat is een van de meest opmerkelijke conclusies uit een onderzoek van de studiedienst van de VRT bij meer dan 1.300 Vlamingen. Een ander opvallend cijfer uit de enquête: 22% ondernam een actie naar aanleiding van de verhaallijn in Thuis. Voor die verhaallijn werkten Eén en Infrabel samen: Infrabel zorgde voor de knowhow, de productie van Thuis vertaalde het spoorlopen en het negeren van de slagbomen in krachtige verhaallijnen. Dit zorgde voor een spannende seizoensfinale van deze populaire fictiereeks, die duidelijk vele kijkers heeft geraakt.

Thuis en Infrabel sensibiliseren 1,2 miljoen kijkers

Op woensdag 19 juni bracht de populaire Eén-reeks Thuis een verhaallijn rond spoorlopen en het negeren van de verkeersregels aan overwegen - een samenwerking tussen het net en spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. De volgende dagen ontwikkelde deze verhaallijn zich verder. 1,2 miljoen kijkers zagen hoe Jorens vader Bill aangereden werd door een trein toen hij zijn zoon in veiligheid wilde brengen, en nadien aan zijn verwondingen overleed in het ziekenhuis. Ook de financiële, juridische en administratieve gevolgen kwamen uitgebreid aan bod. Het was de eerste keer dat twee overheidsbedrijven op deze manier samenwerkten om het grote publiek te sensibiliseren.

Na de seizoensfinale van Thuis deed de studiedienst van de VRT, tussen 25 juni en 3 juli, een onderzoek bij 1.320 Vlamingen om na te gaan hoeveel mensen er in contact kwamen met het thema spoorlopen en wat de gevolgen daarvan waren. Die resultaten zijn hieronder te vinden.

Meer dan de helft van Vlamingen bereikt via Thuis

Vooral bij vrouwen en jongeren speelde Thuis een belangrijke rol om het thema spoorlopen op de agenda te zetten. Uit de enquête blijkt dat 53% van de Vlamingen in contact kwam met het thema spoorlopen door de verhaallijn in Thuis. Meer nog, zonder Thuis zou bijna 1 op de 3 Vlamingen (31%) anders nooit in aanraking komen met het onderwerp. Door deze bijzondere samenwerking werd dus een heel nieuwe doelgroep bereikt.

Sensibiliseren zet aan tot actie

Daarnaast ondernam 22% van de Vlamingen een actie naar aanleiding van de verhaallijn in Thuis. Het gaat dan onder andere om praten over spoorlopen met familie, vrienden of collega’s, actief zijn op sociale media rond het thema (berichten liken, plaatsen of delen), anderen aanraden om naar Thuis te kijken, of informatie over spoorlopen op te zoeken. 8% van de Vlamingen zegt ook dat ze bewuster zijn van de gevaren van spoorlopen door de verhaallijn in Thuis.

Extra voorzichtig zijn

60% van wie in contact kwamen met de verhaallijn van Thuis zegt extra voorzichtig te zullen zijn aan de treinsporen en ruim de helft (54%) zegt zich nu meer bewust te zijn van de problematiek.

Ten slotte vindt 84% van de mensen die in contact kwamen met de verhaallijn, het positief dat Thuis en Infrabel samenwerkten om te sensibiliseren over de gevaren van spoorlopen.

 

 

Over Eén

Meer informatie

Voor pers en stakeholders
Lesley Hernalsteen
02 741 58 45
lesley.hernalsteen@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het persportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Eén
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos