Pano: Lieve jongens en stoere meisjes

Pano: Lieve jongens en stoere meisjes

Waarom roze en blauw geen onschuldige clichés zijn

Maandag 27 november 2017 — Sinterklaas, pakjestijd. De reclamefolders vallen weer massaal in de bus. Maar waarom is speelgoed voor jongens meer dan ooit gericht op techniek en ontwikkeling, en voor meisjes op zorg en mooi zijn? Pano-reporter Tim Verheyden legt de kinderen uit het tweede studiejaar van Juf Nancy in Diepenbeek enkele proeven en testjes voor. Ongelooflijk hoe we van jongs af aan heel erg stereotiep denken.

“Nochtans worden jongens en meisjes redelijk hetzelfde geboren”, zegt Prof. Dr. Paul Parizal van het UZA. “Er zijn verschillen in de hersenen, maar wie we zijn wordt vooral bepaald door de omgeving waarin we leven. Dat is aangeleerd gedrag”

Tim trekt ook naar Zweden, hij gaat er op bezoek in kinderdagverblijf Egalia, waar alles erop gericht is de kinderen zo genderbewust mogelijk op te voeden. 

"We denken teveel in hokjes."

“De speelgoedwinkel is de perfecte metafoor voor de ongelijkheid die er nog altijd is tussen jongetjes en meisjes en mannen en vrouwen. Blauw en zeker roze staan symbool voor een diepe tweedeling in onze maatschappij”, zegt Veerle Draulans, professor in de genderstudies aan de KU Leuven. “We denken teveel in hokjes en dat stereotiepe denken ontneemt jongens en meisjes en mannen en vrouwen kansen. Die mechanismen zijn subtiel, maar hebben een verpletterende impact op onze maatschappij”, vult Els Consuegra van de VUB aan. “We moeten durven inzien dat er een probleem is”. 

Woensdag 29 november in Pano om 21.25 uur op Eén

 

Reportage: Tim Verheyden, Katrien Kubben, Kristiaan Vanhalle

Eindredactie: Lin Delcour, Wim Van Waesberghe

Lieve jongens en stoere meisjes - Pano (c) VRT
Lieve jongens en stoere meisjes - Pano (c) VRT
Lieve jongens en stoere meisjes - Pano (c) VRT
Lieve jongens en stoere meisjes - Pano (c) VRT
Lieve jongens en stoere meisjes - Pano (c) VRT
Lieve jongens en stoere meisjes - Pano (c) VRT
Lieve jongens en stoere meisjes - Pano (c) VRT