Pano: Geheim op Instagram

Pano: Geheim op Instagram

“Mijn ouders weten niet hoe slecht het met me gaat. Ik voel me eenzaam in mijn zware strijd.” Zo leest een post geschreven door Amber (20) op Instagram. Ze deelt het bericht niet met haar publieke account, maar met een tweede privé profiel waar haar omgeving niets van af weet. Pano onderzoekt deze verborgen Instagram-netwerken waar kwetsbare Vlaamse jongeren heftige posts delen over zelfverwonding, eetstoornissen en zelfmoord. De vaststelling is: niemand heeft ook maar enig idee wat jongeren daar delen en waartoe dat kan leiden.

Pano brengt het verhaal van drie prille twintigers die actief zijn in die verborgen groepen. Twee van hen, Amber en Hanne, overleden beiden op 6 september vorig jaar. “De berichten in die verborgen communities zorgen ervoor dat je verstrikt raakt in je eigen negatieve emoties”, legt Mika uit. Mika zat in het netwerk en geeft Pano een ontnuchterende inkijk. Het gaat om groepen van duizenden jongeren, verspreid tot ver over onze landsgrenzen.

“We laten onze kwetsbare jongeren als maatschappij in de steek. Als je niet op de hoogte bent van de leefwereld van je doelpubliek, dan kan je je zorg daar niet op afstemmen. De professionele hulp in Vlaanderen schiet tekort”, benadrukt Tom Van Daele, onderzoeksleider van de Expertise-cel Psychologie, Technologie & Samenleving bij Thomas More. Jongeren met problemen kunnen online hulp zoeken via anonieme chats of telefoonnummers zoals de Zelfmoordlijn, maar is dat voldoende?

 

PANO: Geheim op Instagram. Woensdag 4 maart om 21u25 op Eén. Een reportage van Emilie Légère, eindredactie: Sara Van Boxstael en Pascal Seynhaeve

 

Over Eén

Eén is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. Eén wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. Eén voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
robin.deveen@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Eén
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos