Skip to Content
Over springpaarden, padel en sneakers: dit ontdek je in het nieuwe seizoen van #weetikveel

Over springpaarden, padel en sneakers: dit ontdek je in het nieuwe seizoen van #weetikveel

#weetikveel is vanaf 13 januari acht donderdagen lang te zien op Eén

Kobe Ilsen gaat tijdens het tweede seizoen van #weetikveel weer op zoek naar toffe en verrassende weetjes over boeiende onderwerpen. Weinig mensen weten immers dat België, naast chocolade, bier en Manneken Pis, ook wereldwijd gekend is omwille van zijn springpaarden. En waarom is padel zo populair, het Albertkanaal zo belangrijk en het weer zo onvoorspelbaar? En wat heeft een symfonisch orkest te maken met artificiële intelligentie? We ontdekken het, en zoveel meer, in het nieuwe seizoen van #weetikveel waarin Kobe per aflevering één onderwerp belicht en volledig uitspit.

Net als in het eerste seizoen van #weetikveel ontvangt Kobe Ilsen ook nu voor elk onderwerp een expert ter zake in de toren van het iconische Flagey-gebouw in Brussel. Die expert geeft duiding, weerlegt clichés en werpt nieuwe vragen op. Het gesprek wordt afgewisseld met korte reportages en filmpjes waarin Kobe het onderwerp verder onderzoekt, bekijkt en ondergaat. Op het einde van elke aflevering draait Kobe de rollen om en wordt hij ondervraagd door de expert: weet hij inmiddels veel of toch nog niet? Ieder onderwerp wordt vanuit elke mogelijke invalshoek bekeken. Altijd met een open, positieve en nieuwsgierige blik.  

#weetikveel is vanaf 13 januari acht donderdagen lang om 21.30 uur te zien op Eén

Aflevering 1: de trein (13/1)

Speciaal voor #weetikveel neemt Kobe de trein. Niet als reiziger dit keer, maar als bestuurder. Zal hij net zoals 90% van de treinen in België op tijd zijn? En wat gebeurt er 's nachts precies met de treinen als ze niet rijden? Kobe ontdekt dat ze dan niet alleen door de trainwash rijden, maar ook een volledige onderhoudsbeurt krijgen. Hij gaat op bezoek in een reusachtige, Belgische treinfabriek waar hij leert dat 1 rijtuig ongeveer 8.000 onderdelen heeft. Samen met burgemeesters Bart Tommelein en Bart De Wever duikt hij in de rijke Belgische treingeschiedenis. 

Aflevering 2: padel (20/1)

Kobe verdiept zich in de grootste en populairste rage van dit moment: padel. Samen met goede vriend Aster Nzeyimana ontdekt hij het spel - of is het een sport? - tijdens een wedstrijdje tegen Sabine Appelmans en Elke Clijsters. Wist je dat je ongeveer 500 à 600 kcal per uur verbruikt tijdens het padellen en dat je met twintig man op zo’n glazen wand mag springen zonder dat die breekt? Via Tom De Sutter - ex-profvoetballer maar nu eigenaar van drie padelclubs - komen we te weten dat de aanleg van een terrein ongeveer 4.000 euro kost. Kobe ontdekt ook het sociale belang van après-padel. 

Aflevering 3: het Belgische springpaard (27/1)

Wist je dat vijf van de negen paarden die op de laatste Olympische Spelen in de teamfinale stonden Belgisch waren? De Zweedse goudenmedailleploeg reed zelfs op drie Belgische springpaarden. Maar hoe is dit succes ontstaan? #weetikveel volgt mee van embryo tot succesvol springpaard. Kobe stroopt ook zijn mouwen op en verzorgt een paard, krijgt ongewild het been van een paard op zijn teen, praat met Jessica Springsteen en koopt samen met topruiter Pieter Devos een veulen.  

Aflevering 4: het weer (3/2)

Het meest besproken onderwerp ter wereld komt ook aan bod: het weer. Waar en hoe ontstaat het weer? Kobe fietst mee met Frank Deboosere, gaat op bezoek bij zijn VTM-collega, vliegt door de straalstroom en door de regen, en stuurt enkele Vlaamse toeristen met een klein cadeautje naar hun vakantiebestemming. Dat allemaal om te ontdekken wat fronten, depressies en de straalstroom zijn, maar ook waarom de lucht blauw is en of het klopt dat er maar 7% van de tijd regen valt in België.

Aflevering 5: artificiële intelligentie (10/2)

Wat is een chatbot en wat heeft een symfonisch orkest te maken met artificiële intelligentie? In deze aflevering ontdekken we dat A.I. al veel meer ingeburgerd is in ons leven dan dat we vaak denken. Dat bewijst een simpel fietstochtje door de stad. Maar ontdekt de moeder van Kobe dat ze met een robot aan het whatsappen is in plaats van met haar eigen zoon?  

Aflevering 6: sneakers (17/2)

Tijdens de aflevering over sneakers ontdekt Kobe de keiharde business achter deze coole schoen. Samen met een sneakerchirurg ontleedt Kobe een schoen en ontdekt hij hoeveel onderdelen er in één sneaker zitten. Hij ruimt een verzameling van zo'n tweehonderd sneakers op en gaat in Rotterdam naar een sneakerbeurs. Zijn dagje als verkoper van sneakers draait een beetje anders uit dan gedacht. 

Aflevering 7: asielcentrum (24/2)

Ook minder voor de hand liggende onderwerpen komen aan bod in #weetikveel. Kobe bezoekt opvangcentra om een antwoord te vinden op tal van vragen. Wie werkt daar en hoe houden de bewoners zich bezig? Wie bepaalt eigenlijk wie politiek asiel krijgt in België en waarom duurt het zo lang? Wat krijgen asielzoekers die hier zonder iets aan de poort van een opvangcentrum in Poelkapelle of Lanaken staan?  Elk opvangcentrum biedt in elk geval de 3B’s aan: bed, bad en brood. 

Aflevering 8: het Albertkanaal (3/3)

Ten slotte gaat Kobe te land, te kanaal en in de lucht tijdens de laatste aflevering van #weetikveel over het Albertkanaal. Deze waterweg voorziet in de behoeften van 40% van de Vlamingen maar is ook van groot belang voor de derde grootste binnenhaven van Europa: Luik. Kobe ondervindt wat het is om zesenvijftig meter hoogte te overbruggen, ontdekt waarom alle bruggen over het Albertkanaal verhoogd worden en hoe een sluis werkt. Als afsluiter neemt hij ook nog deel aan een roeiwedstrijd op het Albertkanaal.

#weetikveel is vanaf 13 januari acht donderdagen lang om 21.30 uur te zien op Eén.

#weetikveel is een programma van Dedsit voor Eén.

Robin De Veen Communicatieverantwoordelijke Eén
Over Eén

Eén is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. Eén wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. Eén voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
robin.deveen@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Eén
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos