Koppen: Is de wonderhaarpil echt zo onschuldig?

Koppen: Is de wonderhaarpil echt zo onschuldig?

Dinsdag 24 mei 2016 — Een wonderpil tegen kaalheid bestaat, maar de bijwerkingen kunnen desastreus en onomkeerbaar zijn, dat blijkt in Koppen op woensdag 25 mei.

En Koppen zoomt in op meertaligheid in scholen en hoe je daar best mee omgaat. Mogen niet-Nederlandstalige leerlingen hun thuistaal spreken op school of enkel het Nederlands? In het multiculturele Gent koos de Sint-Salvatorschool om de meertaligheid van hun leerlingen slim in te zetten in de klas. 

Koppen, op woensdag op 25 mei om 21.25 uur op Eén

DE WONDERHAARPIL

Mannen en vrouwen verliezen hun haar en velen hebben het daar erg moeilijk mee. De antikaalheidsindustrie speelt daar gretig op in met shampoos, lotions, vitaminekuren en haartransplantaties. Al hebben ze zelden resultaat. Maar wat als er een wonderpil zou bestaan die wel werkt en waarmee je eeuwig je haar kan behouden? Die pil bestaat en heet finasteride.

De pil is in ons land enkel en alleen erkend als medicijn tegen prostaatvergroting. Toch schrijven dermatologen al jaren finasteride voor als wondermiddel tegen haaruitval. Wat ze vaak niet vermelden is dat de bijwerkingen van deze pil desastreus en onomkeerbaar kunnen zijn.

Koppen deed maandenlang onderzoek naar het gebruik van finasteride en spraken met patiënten die zonder het te beseffen slachtoffer werden van een zwaar medicijn: “De eerste paar dagen voelde ik eigenlijk helemaal niets. Op een gegeven moment zat ik op kantoor en had ik het idee dat mijn balzak uit elkaar knalde."

Reportage: Michaël Dilissen en Sofie Coucke


HOE ZEG JE DAT IN HET TURKS?

Gent is een multiculturele stad met wel 162 nationaliteiten. Meer dan één op drie schoolkinderen spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Maar hoe ga je om met meertaligheid op school?

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 8 op 10 leerkrachten in Vlaanderen vindt dat niet-Nederlandstalige leerlingen hun thuistaal niet mogen spreken op school. Voor één op drie is een taalstraf zelfs in het belang van de leerling. Maar is dat wel zo?

Op de Sint-Salvatorschool in Gent merkten ze dat het taalbadmodel niet werkte. Daarom kozen ze ervoor om de meertaligheid van hun leerlingen slim in te zetten in de klas. Meester Bart geeft les in het zesde leerjaar: “Ik was eerst bang dat ik de controle in de klas ging verliezen. Maar ik merk dat mijn impact groter geworden is. Negen op de tien leerlingen in mijn klas spreken thuis geen Nederlands. Ik werk daarom met buddy’s, klasgenoten die hier al langer zijn. Zij helpen de anderen bij het vertalen van de les en leggen het daarna ook uit in het Nederlands. Het is opvallend hoe snel deze leerlingen vooruitgaan.”

Reportage: Guy De Troyer en Gonda De Beule
 

Koppen, op woensdag 25 mei om 21.25 uur op Eén

Hoe zeg je dat in het Turks? - Koppen (c) VRT
De wonderhaarpil- <br/>Koppen (c) VRT

Published with Prezly