Skip to Content
Koppen in het spoor van agenten van de speciale eenheden van de Federale Politie

Koppen in het spoor van agenten van de speciale eenheden van de Federale Politie

Op woensdag 9 maart loopt Koppen mee in het spoor van jonge agenten in opleiding en hun meer ervaren collega's bij de speciale eenheden van de Federale Politie.

Bedrijven moeten dringend werk maken van werkbaar werk, want 1 op de 4 werknemers in België kampt met stress en 1 op de 10 valt uiteindelijk uit met burn-outsymptomen.

En Koppen volgt de Vlaamse zanger Ian Thomas in LA, vijf jaar nadat Koppen bij het prille begin van zijn carrière hem uitgebreid portretteerde. 

Koppen, op woensdag 9 maart om 21.25 uur op Eén

DE MANNEN ACHTER DE BIVAKMUTSEN

“Het doet heel vaak pijn. Maar ergens is dat nodig. We zouden eigenlijk nog zwaarder getraind moeten worden.”

Na zeven jaar patrouille lopen als politie-inspecteur in Brussel wordt Bart (27) samen met tien andere twintigers klaargestoomd om agent te worden bij de speciale eenheden van de Federale Politie. De opleiding is meer dan leren schieten en een goede conditie ontwikkelen.

“We putten ze uit om hen stress te geven om dan te zien of ze nog wel kunnen nadenken.”

Koppen kon niet alleen de agenten in opleiding volgen, ook de ervaren agenten van de speciale eenheden die al vele jaren het interventiewerk doen.

“We zijn niet bang. We zijn bereid en voorbereid om zo’n opdrachten te doen.”

Koppen volgt de mannen van het eliteteam. De mannen wiens sociaal en familiaal leven altijd op de tweede plaats komt. Zeker in tijden van verhoogd terreuralarm.

Reportage: Machteld Libert en Laura Niclaes

BURN-OUT

Kent u iemand met een burn-out? De kans is groot.

Een Europese studie toont aan dat 1 op de 4 werknemers in België kampt met stress. 1 op de 10 valt uiteindelijk uit met burn-outsymptomen. Over de reden van deze spectaculaire stijging zijn onderzoekers unaniem: vooral stijgende werkdruk speelt een grote rol, maar ook de mate van autonomie, steun van collega’s en ontplooiingsmogelijkheden in het bedrijf. Dat betekent dat bedrijven dringend werk moeten maken van werkbaar werk.

Bij bouwbedrijf Heijmans Infra staan de werknemers onder ernstige druk: de budgetten worden krapper, de deadlines korter.

“Op een bepaald moment waren 30 van de 250 werknemers langdurig afwezig. Het was duidelijk dat we dit moesten aanpakken,” zegt Bart Verhulst van Heijmans Infra.

Dominique Van den Putte, bedrijfsleider van chocolatier Duva, slaagde erin om via een kleine wijziging haar organisatie opnieuw leefbaarder te maken. In beide gevallen hebben de werkgevers begrepen dat ook zij een grote verantwoordelijkheid dragen om werkbare jobs aan te bieden.

Reportage: Ben Roelants en Gonda De Beule

HOLLYWOOD DREAMS

Het verhaal van Ian Thomas begon vijf jaar geleden, toen hij een platencontract kreeg als ‘de Vlaamse Justin Bieber’ nadat hij een cover van diens hit ‘Baby’ op YouTube zette. Toen was Koppen er ook al bij.

Ian droomde van een leven als meisjesidool. Intussen is de ambitie alleen maar groter geworden. “Ik wil dat mijn idolen mijn concurrenten worden,” zegt hij.  

Hij scoorde al een bescheiden hit in de VS, samen met één van die idolen, de rapper Tyga. En intussen heeft Ian Thomas ook een eerste opdracht beet als fotomodel bij een groot bureau in Los Angeles. “Het grootste verschil tussen de States en België is dat het allemaal veel groter is. Als je hier wil doorbreken, heeft het meer tijd nodig.”

Reportage: Bart Aerts

Koppen, op woensdag 9 maart om 21.25 uur op Eén

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT 1
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos