Skip to Content
Koppen: "Als je geen arts bent, mag je niet injecteren"

Koppen: "Als je geen arts bent, mag je niet injecteren"

Koppen brengt op woensdag 18 mei het trieste verhaal van Sylvia Veermans. Zij is voor het leven verminkt en dat na één foute behandeling door een zogenaamde schoonheidsspecialist. Koppen gaat op onderzoek met verborgen camera en stelt vast dat er nog steeds schoonheidsspecialisten zijn die inspuitingen geven, ook al mag het niet.

Het is fysiek een zware beproeving als je aan vruchtbaarheidsbehandelingen begint, maar wat met de emotionele factor bij koppels die kampen met vruchtbaarheidsproblemen? Daar biedt Kinderwens Vlaanderen met 'de kinderwensweek' een antwoord op. Deze organisatie zet zich sinds vijf jaar in om wensouders een klankbord te bieden door middel van psychosociale steun.

Dat je met sociale media goed je boterham kan verdienen, blijkt uit het verhaal van onder andere Céline Schraepen (25) en haar beste vriendin Talisa Loup (25). Ze hebben samen meer dan 1 miljoen volgers op Instagram en zijn social media-sterren, bekend van Australië tot Amerika: "Ik verdien nu vijf keer meer dan ik als juf verdiende."

Koppen, op woensdag om 21.25 uur op Eén

VERKEERD GESPOTEN

"In zes weken tijd heb ik drie behandelingen gehad. Na een half jaar begon de ellende. Toen kreeg ik een hele grote bult op mijn voorhoofd. De filler had mijn zenuw- en bloedbanen helemaal ingekapseld.” Sylvia Veerman is voor het leven verminkt en dat na één foute behandeling door een zogenaamde schoonheidsspecialist.

Esthetisch arts Francine Tempels trekt aan de alarmbel. Zij ziet in haar kabinet steeds vaker mensen die een foute behandeling kregen door onbevoegden.

"De wet zegt dat enkel artsen actieve stoffen mogen injecteren of de huidbarrière mogen doorbreken. Als je geen arts bent, mag je niet injecteren. Heel simpel."

Koppen gaat op onderzoek met verborgen camera en stelt vast dat er nog steeds schoonheidsspecialisten zijn die inspuitingen geven. 

Reportage: Tomas Teetaert en Hilde De Windt

HET WIL NIET LUKKEN

Het lukt steeds minder om kindjes te krijgen. Koppels hebben steeds vaker vruchtbaarheidsproblemen. De reden? Onder meer stress en de latere leeftijd waarop vrouwen kinderen willen. Meer zelfs: sinds 2000 is het aantal bezoeken aan de fertiliteitskliniek verdubbeld. Er is dan wel aandacht voor de fysieke oorzaken bij de vrouw of man. Maar bij een fertiliteitsbehandeling verliest men vaak de emotionele factor uit het oog.

Kinderwens Vlaanderen riep daarom 'de kinderwensweek' in het leven. De organisatie zet zich sinds vijf jaar in om wensouders een klankbord te bieden door middel van psychosociale steun.

Wensouders voelen zich onbegrepen en belanden soms in een sociaal isolement. Het is normaal om te rouwen over iemand die overleden is, maar rouw om een ongeboren kind wordt volgens hen maatschappelijk niet aanvaard. Binnenkort start Kinderwens Vlaanderen daarom met een opleiding voor kinderwensconsulenten, die wensouders overal ten lande kunnen bijstaan met emotionele hulp.

Reportage: Andries Fluit en Ben Roelants

INSTASUCCES

“Een instagramfoto van ons met een bekend merk kost al snel tussen de 200 en 500 euro. Het is een echte droomjob.”

Céline Schraepen (25) en haar beste vriendin Talisa Loup (25) hebben samen meer dan 1 miljoen volgers op Instagram en zijn social media-sterren, bekend van Australië tot Amerika.

“Ik verdien nu vijf keer meer dan ik als juf verdiende.”

Janine Van Tulder vertegenwoordigt met haar Nederlands agentschap Hot Pink Media 100 social influencers en richt sinds kort haar pijlen op ons land.

“De merken zijn heel enthousiast, want er was nog niemand die zoals wij hele campagnes met social influencers van a tot z uitwerkte.”

Hot Pink Media vertegenwoordigt onder meer Emma Gelaude, de eerste fashionblogster van Vlaanderen.

“Ik ben al 10 jaar bezig en doe het nog altijd met passie."

Koppen, op woensdag om 21.25 uur op Eén

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT 1
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos