Skip to Content
Het terugkeerbeleid in de praktijk

Het terugkeerbeleid in de praktijk

Koppen met Phara de Aguirre: elke woensdag om 21.25 uur

Op woensdag 4 november brengt Koppen met de reportage Binnen of buiten? het verhaal van de Armeense Sylva, die het graf van haar overleden man niet langer kan bezoeken omdat ze uit het land gezet wordt. De reportage werpt een licht op het terugkeerbeleid in de praktijk.

Koppen brengt ook een reportage over Snapchat, een applicatie die bijzonder populair is bij jongeren. Communiceren met foto's en korte video's die na een tijdje verdwijnen, dat is de essentie van de app. Het succes van Snapchat trekt ook steeds meer aandacht van grote bedrijven en adverteerders die een graantje willen meepikken van de populariteit van de app.

Bioloog Stijn Van Hoestenberghe kweekt Australische tijgerbaars en legt uit waarom de vis die hij kweekt zo speciaal is. De baars die hij kweekt is zo rijk aan gezonde omega 3-vetzuren dat hij werd omgedoopt tot Omegabaars, "een gouden diamant".

Koppen met Phara de Aguirre: elke woensdag om 21.25 uur op Eén.

Binnen of buiten?

Sylva is Armeense en woont met haar twee kinderen in Zwalm. Zes jaar geleden zijn ze uit Armenië gevlucht, nadat haar man fraude had aangeklaagd bij de verkiezingen en daardoor in de problemen kwam. Hun asielaanvraag werd negatief beantwoord, maar het gezin vroeg een medische regularisatie aan omwille van de gezondheidsproblemen van haar man. In juli 2014 overlijdt de man van Sylva. Een maand later krijgt ze een bevel om het grondgebied te verlaten. Sylva moet terugkeren naar Armenië terwijl haar man, de vader van haar kinderen, in België begraven ligt. Haar aanvraag voor humanitaire regularisatie wordt onontvankelijk verklaard omdat ze niet langer in het land mag zijn. 

Reportage: Phara de Aguirre

Snapchat

Vergeet Facebook, Twitter en Instagram. De helft van de 16- tot 19-jarigen gebruikt Snapchat. Het doel is om vluchtig te communiceren met foto's en korte video's die al na slechts enkele luttele seconden verdwijnen. Jongeren gebruiken de app niet om belangrijke levenstheorieën te delen, maar wel om alledaagse gebeurtenissen te tonen.

Florence Windy heeft meer dan 4000 volgers op haar Snapchat-profiel. Zij toont ons hoe ze de applicatie dagelijks gebruikt. Het succes van Snapchat trekt ondertussen ook de aandacht van grote bedrijven. Ook adverteerders zoeken naar manieren om de belangrijke doelgroep van Snapchatters te bereiken. Linde Merckpoel maakt al een tijdje verhalen op Snapchat voor Studio Brussel.

Linde Merckpoel (Studio Brussel):

"We bereiken op Snapchat jongeren die zelfs niet meer naar de radio luisteren."

Reportage: Laura Niclaes en Nicolas Vlaeminck

Groene vis

Bioloog Stijn Van Hoestenberghe wil in Kruishoutem 200 ton Omegabaars kweken per jaar. Op zich niets nieuw, maar de vis die hij kweekt is dat wel.

Stijn Van Hoestenberghe (bioloog):

“De Omegabaars is een van de enige vissen die vegetarisch kan opgekweekt worden. De meeste vissen die we eten zoals zalm, tonijn en forel moet je vis voederen. Het is alsof we voor ons vlees tijgers en wolven zouden vetmesten. Dat is van de pot gerukt en nefast voor het zeeleven.”

Stijns viskwekerij is revolutionair in Europa en door de keuze voor een vegetarische vis is hij zelfs een pionier in de wereld. “Ik heb deze tijgersbaars gevonden in Australië, maar omdat die zo rijk is aan gezonde omega 3-vetzuren, heb ik hem omgedoopt tot Omegabaars.”

De vissen krijgen een zelf samengesteld mengsel van vegetarisch voeder. Voor vissen zorgen is bijzonder arbeidsintensief. “Het is een echte boerenstiel. Je moet er continu bij zijn want er kan van alles mislopen. Ik begrijp nu waarom boeren nooit op verlof gaan.”

Reportage: Johan Ghysens 

Koppen met Phara de Aguirre: elke woensdag om 21.25 uur op Eén.

Koppen is een programma van VRT Nieuws voor Eén.

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT 1
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos