Skip to Content
Factcheckers: Thomas, Britt en Jan blikken terug in de laatste aflevering

Factcheckers: Thomas, Britt en Jan blikken terug in de laatste aflevering

Wat waren hun favoriete reportages en grootste uitdagingen?

Thomas Vanderveken, Britt Van Marsenille en Jan Van Looveren hebben goed nieuws: Factcheckers komt terug met een tweede seizoen. Het eerste seizoen werd massaal bekeken met gemiddeld 1.005.919 kijkers per aflevering (4+, Live+7).

In de laatste aflevering blikt het trio morgenavond terug op het voorbije seizoen. Wat waren de strafste feiten en mythes? Hoe diep is het trio moeten gaan om de waarheid te achterhalen? Hoe heeft de kijker erop gereageerd? En is er ondertussen iets veranderd aan een aantal zaken?

Wat waren de hoogtepunten van het trio?

In het voorbije seizoen checkten Thomas, Jan en Britt 24 feiten en daar blikken ze morgenavond op terug. Want de waarheid achterhalen was vaak een huzarenwerkje: het bracht hen meer dan eens uit hun comfortzone. Op verschillende vlakken verlegde het trio afgelopen maanden zijn grenzen. Bij een aantal uitdagingen stonden ze te bibberen op hun benen, zoals bij het hacken van keyless cars of het zakkenrollen. En soms stonden ze versteld van hoe gemakkelijk iets lukte.

Zo was Jan erg geschrokken bij de reportage met de fluo hesjes, waarbij Thomas en hij op tal van events en in gebouwen binnen raakten zonder problemen - enkel en alleen door een fluo hesje aan te trekken.

Jan: "Wat ik niet snel ga vergeten, is de dag dat Thomas en ik met een fluo hesje de security hebben omzeild. Dat was makkelijker dan gedacht."
Thomas: "Ik vond dat een eye opener, hoe makkelijk dat gaat: een vod aantrekken en je wandelt gewoon binnen. Een aantal organisaties hebben wel goed naar onze uitzending gekeken, en hebben ons laten weten dat ze voortaan extra opletten."

Britts favoriete reportage was die over het hacken van keyless cars: spannend - en stiekem ook wel leuk. Thomas en zij hackten zelfs Jans auto op die manier, om hem beet te nemen. Voor Thomas was de reportage over de adem inhouden een hoogtepunt. Hij oefende twee weken lang onder begeleiding, om zijn adem vier minuten onder water in te houden.

Thomas: "Dat trainen, die ademhalingsoefeningen, elke keer opnieuw dat water in... Op den duur was ik dat echt beu. Aan de andere kant vlogen die twee weken wel voorbij. Op mijn ultieme poging ging het echt niet. Het was nog nooit zo moeilijk geweest om iets te doen. Los van het programma, was het een wedstrijd met mezelf: ik moest en zou dat kunnen. Dus de dag nadien heb ik opnieuw geprobeerd. Met succes."

Eindigen met een terugblik: autohackers, witte eieren en fluohesjes

Het werk van acht weken ‘factchecken’ leverde een aantal keer een opmerkelijk resultaat op. Zo stelde het trio vast dat je nog altijd zonder problemen de producten kan kopen die drie jaar geleden gebruikt werden om de bom van de aanslagen in Brussel te maken... Meer nog, het nationaal meldpunt van de federale politie waar winkeliers verdachte aankopen kunnen melden, stond op non-actief. Gelukkig werd na de uitzending het meldpunt weer geactiveerd. Daarnaast toonden Thomas, Britt en Jan ook aan hoe makkelijk je de beveiliging van openbare plaatsen kan omzeilen met een fluohesje. En ze waarschuwden de kijker voor autohackers en zakkenrollers.

Ook de reportage over witte eieren had impact: het trio ontdekte dat je beter witte eitjes eet dan bruine, want die zijn beter voor het milieu. Door hun actie ‘je redt de planeet als je een wit eitje eet’ kwamen de witte eieren weer in de supermarkten terecht. En de verkoop is een succes gebleken. Lidl verkocht 75.000 witte eieren, bij Albert Heijn is de verkoop met 25% gestegen, en bij Delhaize werden er 5 keer meer witte eieren verkocht dan voordien.

Thomas, Jan en Britt zoomen in de laatste aflevering ook in op de reacties die de kijkers dit seizoen massaal instuurden, en tonen nooit eerder uitgezonden materiaal.

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT 1
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos