Skip to Content
Factcheckers: raak je met een fluohesje overal binnen? En hoe groen is groene stroom?

Factcheckers: raak je met een fluohesje overal binnen? En hoe groen is groene stroom?

In de derde aflevering van Factcheckers trekken Jan Van Looveren en Thomas Vanderveken incognito op pad met een fluohesje. Want in een YouTube-video die al meer dan zeven miljoen keer bekeken is, tonen twee Amerikanen dat het makkelijk is om met zo’n hesje overal binnen te geraken. Maar geldt dat ook voor België?

Thomas duikt ook de energiewereld in. Hij schakelde twee jaar geleden over naar een groene stroomcontract, om zijn steentje bij te dragen aan een betere planeet. Maar is die groene stroom wel groen? Artikels beweren namelijk dat dat niet altijd het geval is.

En Britt Van Marsenille wil weten wat de beste manier is om van de hik af te raken. Iedereen kent wel een middeltje. Maar volgens enkele artikels is een lepel suiker het wondermiddel. Britt zoekt het uit, maar dan moet ze eerst wel de hik krijgen...

Is groene stroom altijd groen?

Thomas veranderde twee jaar geleden van energieleverancier. Hij koos voor een groene stroomcontract voor zijn elektriciteit omdat hij dat belangrijk vindt voor het klimaat. Sinds Factcheckers zoekt Thomas nog meer informatie op over zaken en graaft hij dieper dan anders. Zo kwam hij artikels tegen die claimen dat onze groene stroom niet zo groen is. En dat is gek. Wie meer betaalt voor groene stroom, zou wel mogen verwachten dat die ook daadwerkelijk groen is.

Al snel ontdekt Thomas dat volgens Greenpeace zijn groene stroomcontract niet zo groen is, wat zijn energieleverancier ook moge beweren. Meer nog: energieleveranciers zouden zich wagen aan ‘groenwas’-praktijken.

Thomas: "Ik ben bezig met de opwarming van de aarde. Ik heb een jong zoontje, ik wil meehelpen aan een beter klimaat. Ik dacht dat de overschakeling naar een groene stroomcontract een stap in de juiste richting was. Maar ik ben niet meer overtuigd."

Om dat te begrijpen, komt Thomas terecht op de groenste energieplek van ons land en hij confronteert Vlaams minister van Energie, Lydia Peeters, met een heleboel vragen. Want groen is niet altijd wat het lijkt…

Met een fluohesje kan je makkelijk overal binnen geraken

Jan vindt online een filmpje waarin enkele Youtubers met behulp van een fluohesje op allerlei plekken en evenementen binnen raken. Het filmpje is erg grappig, maar lijkt toch ook ongeloofwaardig. Zo makkelijk kan het toch niet zijn? Jan wil het samen met Thomas uittesten. Wie kan op één dag tijd, met als enige wapen een fluohesje, op welke plekken binnen raken en dus de security omzeilen? 

Jan: "Een fluohesje, het is twee keer niets eigenlijk. Maar als je weet welke deuren het voor ons allemaal geopend heeft…"

Omdat Jan en Thomas in een fluohesje waarschijnlijk wel iets sneller opvallen dan de doorsnee Vlaming, transformeren ze in hun alter ego’s René en Jimmy. Op één dag doen ze negentien locaties aan. Maar raken ze ook binnen?

Een lepel suiker is het wondermiddel tegen de hik

Vraag aan iedereen die je kent een remedie tegen de hik en je hoort de vreemdste dingen. Ondersteboven drinken, drie keer een versje opzeggen, een minuut je adem inhouden… De lijst is eindeloos. En toch blijkt bijna niemand het zogezegde wondermiddel te kennen, namelijk een lepel kristalsuiker inslikken. Dat wil Britt wel eens proberen.

Britt: "Een reportage maken over het verhelpen van de hik, tof! Maar ik had één ding over het hoofd gezien. Hoe krijg je in hemelsnaam de hik?"

Om te testen wat er helpt om van de hik af te raken, moet Britt natuurlijk eerst de hik krijgen. Ze schakelt eerst haar kompanen Thomas en Jan in, maar doet daarna een beroep op heel Vlaanderen.

Factcheckers: woensdag 27 maart om 20.40 uur op Eén.

 

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT 1
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos