Factcheckers: kan je Tripadvisor makkelijk om de tuin leiden?

Factcheckers: kan je Tripadvisor makkelijk om de tuin leiden?

In een nieuwe Factcheckers wil Thomas Vanderveken weten of TripAdvisor makkelijk om de tuin te leiden is. Hij opent zijn eigen fake restaurant. Lukt het hem om via valse recensies TripAdvisor om de tuin te leiden en hoger op de ranglijst te raken? Britt Van Marsenille zoekt uit of muizen het liefst kaas eten, want dat lijkt een fabeltje te zijn. En Jan Van Looveren onderzoekt of teleshopping-producten zijn leven inderdaad zoveel gemakkelijker maken, zoals de vele reclames beweren.

Kan je TripAdvisor makkelijk om de tuin leiden?

Wanneer Thomas op vakantie gaat, gebruikt hij vaak TripAdvisor om een hotel of restaurant te boeken. Het is heel handig: je geeft de naam van het restaurant of hotel in, je checkt de recensies, en zijn ze goed, dan boek je een tafel. Maar steeds meer artikels claimen dat die recensies niet betrouwbaar zijn. Fake zelfs. Er zijn ook verhalen van eigenaars die voor hun eigen winkel een positieve recensie schrijven. TripAdvisor lijkt dus makkelijk om de tuin te leiden. Maar is dat effectief zo?

Thomas: “Ik hecht al jaren belang aan de mening van andere mensen over hotels en restaurants voor ik ergens reserveer. Maar worden die reviews gecontroleerd? Want als dat niet zo is, dan maak je het eigenaars natuurlijk wel heel makkelijk om hun eigen zaak op een goed blaadje te krijgen.”

Thomas neemt de proef op de som en wil een vals restaurant populair maken op TripAdvisor. Hij maakt een nepaccount aan, schrijft valse recensies en probeert zijn  onbestaande zaak hoger in de ranking van TripAdvisor te krijgen. Lukt het hem om deze verzonnen reviews te posten zonder dat TripAdvisor iets door heeft? En raken op deze manier mensen geïnteresseerd in het restaurant?

Het verhaal brengt hem zo ver dat hij voor één avond echt een restaurant opent. Met een zenuwachtige Britt en Jan als kok in de keuken. Vallen ze door de mand of komen er op het einde van de avond goede recensies bij?

Muizen eten het liefst kaas

Muizen eten het liefst kaas, dat weet het kleinste kind. En toch vindt Britt op het internet heel wat artikels die zeggen dat dat niet het geval is. Vreemd, want iedereen associeert muizen met kaas. Britt zoekt het uit en komt al snel te weten dat muizen alleseters zijn en als ze de keuze hebben, niet voor kaas zouden gaan.

Britt: “Ik leerde het als kind al in tekenfilms als Tom en Jerry: kaas is het lievelingseten van muizen. In mijn hoofd was dat gewoon een feit. Maar nu werd online het tegendeel beweerd. Ik had muizen nodig, en kaas!"

Ze zet een eerste test op in de studio van Van Gils & gasten. Ze verrast Lieven Van Gils met een Bourgondische kaasschotel met drie enthousiaste muisjes erbij. De muizen lijken meer interesse te hebben in noten dan in kaas. En dus moet een grotere test met twintig muizen en heel wat lekkers uitsluitsel brengen.

Teleshopping-producten doen niet altijd wat ze beloven

Jan blijft al eens hangen voor teleshopping-reclames: een heleboel producten die met overdreven superlatieven worden overladen. Producten die je leven een stuk makkelijker beloven te maken. Wanneer hij de reclames ziet, blijft hij zich toch altijd afvragen wat er nu precies van waar is. Doen die teleshopping-producten echt wat ze in de reclame beloven?

Jan: “Iedereen is al eens ’s nachts op de zetel wakker geworden terwijl er op televisie een teleshopping-reclame speelt. En je blijft toch kijken. Zouden die producten je leven echt zoveel makkelijker maken als die veel te enthousiaste presentatoren beweren?”

Hij koopt negen producten en verdeelt ze onder Thomas, Britt en zichzelf, om te testen wat de reclame belooft. Ze proberen een auto vooruit te trekken met een tuinslang, buikvet te laten wegsmelten met trillende toestellen, krassen op een auto te laten verdwijnen met een magische stift, en nog veel meer. Kloppen die superlatieven? Of zijn de reclames op televisie toch mooier dan de realiteit?

Factcheckers: woensdag 24 april om 20.40 uur op Eén.

Over Eén

Meer informatie

Voor pers en stakeholders
Lesley Hernalsteen
02 741 58 45
lesley.hernalsteen@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het persportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Eén
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos