Skip to Content
Factcheckers: Britt, Jan en Thomas zijn terug met onthullende onderzoeken en spraakmakende tests

Factcheckers: Britt, Jan en Thomas zijn terug met onthullende onderzoeken en spraakmakende tests

Vanaf dinsdag 4 januari op Eén

21 december 2021 - Britt Van Marsenille, Jan Van Looveren en Thomas Vanderveken gaan in het derde seizoen van Factcheckers onverminderd door met hun missie: checken wat er klopt van de vele berichten, beweringen en weetjes die we dagelijks over ons heen krijgen.

En daarvoor zetten ze alles op alles: ze gooien meer dan ooit hun eigen lichaam in de strijd als proefkonijn en voeren zelf de strafste tests uit. Het trio gaat ook nu weer undercover om feiten te checken en onderzoekt enkele van de meest gestelde vragen van de kijkers.

Worden lakens in hotels voor elke nieuwe klant ververst? Wordt soep echt zuur tijdens een onweer? Kan je gemakkelijk geld stelen met het systeem van contactloos betalen? Het zijn maar een paar van de vragen waarop ze dit seizoen een antwoord proberen te vinden.

Factcheckers: vanaf 4 januari elke dinsdag om 20.35 uur op Eén.

Aan de slag

Britt, Jan en Thomas dompelen zichzelf - en hun lichaam - helemaal onder in verschillende factchecks. Zo neemt Britt bijvoorbeeld een andere identiteit aan om op het internet als helderziende aan de slag te gaan. En dat blijkt emotioneel een zware dobber.

Jan onderzoekt hoe nefast het is voor ons lichaam dat we dagelijks vele uren zittend doorbrengen. En daarbij voert hij een duurtest uit met verrassende gevolgen voor zijn eigen gezondheid.

En Thomas sluit zichzelf drie dagen na elkaar op in een piepkleine keuken die verzadigd is met vervuilde dampen. Of de kamerplanten die hij in die keuken meeneemt een zuiverend effect hebben op de binnenlucht, ontdek je in het derde seizoen van Factcheckers.

“Er is al heel wat zin en onzin verteld over het effect van planten op de lucht in huis. En omdat zelfs de NASA er onderzoek naar gedaan heeft, wilde ik zelf aan den lijve ondervinden of planten nu werkelijk de lucht in huis zuiveren.”
Thomas Vanderveken.

Undercover

Daarnaast gaat het trio ook dit seizoen weer undercover om feiten te checken. Britt, Jan en Thomas proberen als straatartiest zoveel mogelijk geld te verzamelen. Maar ze tonen ook enkele minder fraaie methodes waarmee sommige mensen aan geld trachten te komen. Zo proberen Britt en Thomas een heel nieuwe manier van zakkenrollen uit. Jan en Thomas onderzoeken ook of je eenvoudig mensen kan oplichten door hen een niet bestaand vakantiehuis te verhuren.En ze schakelen enkele jongeren in om uit te zoeken hoe gemakkelijk minderjarigen illegaal alcohol kunnen kopen.

Met de hulp van de kijkers

In het derde seizoen van Factcheckers komen, nog meer dan vroeger, kijkersvragen aan bod over de meest uiteenlopende onderwerpen. Op het einde van het vorige seizoen deed het trio een oproep naar de kijkers om van hen te horen welke berichten en nieuwsfeiten ze graag gecheckt zouden zien.

"We hebben de gekste vragen gekregen over voetpleisters, mayonaise en zelfs over onze eigen VRT. Maar vaak zag je toch heel veel vragen terugkeren, zoals dus ook over zure soep. Ja, dan onderzoeken wij dat met het grootste plezier, hé”.
Jan Van Looveren

Voor een van die kijkersvragen plaatsen Britt, Jan en Thomas hun eigen kledingcontainer langs de straat om te onderzoeken wat er gebeurt met de kleding die mensen in dit soort containers achterlaten. Voorts slijpen Britt en Thomas ook nog staafmixers open. Ze gaan op zoek naar bacteriën om een antwoord te geven op de kijkersvraag of er gevaarlijke smurrie kan achterblijven in die mixers.

En het drietal betrekt de kijkers zelfs mee in een grootschalig onderzoek voor deze factcheck: ‘Slaagt echt maar één Vlaming op de vier als die opnieuw een rijexamen aflegt?’

Factcheckers: vanaf 4 januari elke dinsdag om 20.40 uur op Eén.

Robin De Veen Communicatieverantwoordelijke Eén

 

Over Eén

Eén is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. Eén wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. Eén voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Eén
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos