Skip to Content
Een terugblik op het voorjaar van Eén

Een terugblik op het voorjaar van Eén

Gemiddeld 4.6 miljoen kijkers per week

Eén heeft een geslaagd televisieseizoen achter de rug met een hoog bereik: van september 2015 tot juni 2016 keken per week gemiddeld 4.6 miljoen naar de zender. Ook het marktaandeel van Eén steeg: van 33.1 in primetime voor de periode september-juni 2014-2015, naar 35.0 voor de periode september-juni 2015-2016.

Nieuwe titels als Over eten en Het huis konden meteen op een groot en trouw publiek rekenen. Ook nieuwe seizoenen van programma’s als Via Annemie en Ten oorlog konden veel kijkers bekoren, net als grote evenementen zoals het EK voetbal met de Rode Duivels en het Eurovisiesongfestival.

Een goed voorjaar*

Eén bracht vorig televisieseizoen enkele nieuwe titels die meteen gesmaakt werden. Zo hadden Kalmte kan u redden en Professor T. respectievelijk gemiddeld 1.194.953 en 1.079.747 kijkers. De noodcentrale kon wekelijks zo’n 901.122 Vlamingen bekoren. Kobe Ilsen en Danira Boukhriss Terkessidis kregen met Over eten een  gemiddelde waardering van 8,2, en Eric Goens met Het huis een gemiddelde waardering van 8,33.

Ook nieuwe seizoenen van reeksen die zichzelf eerder bewezen hadden, scoorden dit voorjaar. Het tweede seizoen van Ten oorlog kreeg een gemiddelde waardering van 8,70 en Via Annemie van 8,29. De seizoensfinale van Thuis lokte 1.461.475 kijkers. Eén bracht verder enkele sterke Vlaamse fictiereeksen zoals het tweede seizoen van Eigen kweek, met gemiddeld 1.953.015 kijkers en een marktaandeel van 61,81%, en het nieuwe Den elfde van den elfde met gemiddeld 1.276.267 kijkers.

Bij grote, verbindende evenementen speelde Eén zijn rol: de kwartfinale van onze Rode Duivels op het EK lokte gemiddeld 2.295.600 kijkers en had een marktaandeel van 80.80%. Gemiddeld 1.575.862 Vlamingen hoe Laura Tesoro knap tiende werd in de finale van het Eurovisiesongfestival, met een piek van 1.862.480 kijkers. De omkadering van Van Gils & het Songfestival lokte op 14 mei gemiddeld 1.114.814 kijkers.

Ook dit najaar verwent Eén zijn kijkers met een heleboel nieuwe programma’s en nieuwe seizoenen van al gewaardeerde reeksen. Laat je hier verrassen door de najaarsprogramma’s van Eén.

 

*alle kijkcijfers en marktaandelen zijn Live +6, 4+. De kijkcijfers voor het EK Voetbal zijn Live +7, 4+ volgens de nieuwe officiële currency die het CIM gebruikt sinds januari 2016. 

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT 1
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos