Skip to Content
De noodcentrale: unieke blik achter de schermen bij de hulpdiensten

De noodcentrale: unieke blik achter de schermen bij de hulpdiensten

Vanaf maandag 15 april op Eén

De deuren van 101 en 112 zwaaien open voor een derde seizoen van De Noodcentrale. Het programma werpt een blik op het kloppende hart van de hulpdiensten. Deze keer komen de calltakers uit Oost-Vlaanderen, Brussel en Limburg aan bod.

Het zeer gesmaakte De noodcentrale is vanaf maandag 15 april 2019 terug op Eén. Dit seizoen kruipen de kijkers acht afleveringen lang mee in de hoofdtelefoon van de calltakers in drie nieuwe meldkamers: Gent (112), Brussel (101) en Hasselt (101).

Ook deze keer werden de makers weer bij de keel gegrepen door de intensiteit en diversiteit van de oproepen: van reanimaties en zware verkeersongevallen tot gewelddadige overvallen. Maar ook de eigenheid van elke regio is hoorbaar: van anderstalige bellers en de verkeersproblemen in Brussel tot loslopende everzwijnen in Limburg, de calltakers staan overal paraat om de bellers 24/24 bij te staan.

Mik Cops, programmamaker van productiehuis De chinezen:"We zijn heel blij dat we in dit derde seizoen het werk van de operatoren in Gent, Hasselt en Brussel mochten volgen. Bij de 101 in Brussel voelden we de gelaagdheid van de grootstad. Maar we werden evengoed verrast door de diversiteit aan oproepen in Hasselt, en dat deed plezier, want op voorhand hadden we geen idee wat we daar mochten verwachten."
Sofie Vanhoutte, functionele chef van de Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen: "De kijker krijgt de kans om te zien hoe de operatoren van de Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen mensen in nood helpen. We hopen dat het voor iedereen duidelijk wordt wat het werk van een operator inhoudt en hoe elke burger kan bijdragen tot een vlot gesprek met de Noodcentrale 112 die de slachtoffers alle kansen biedt. Dat doe je door enkel voor noodgevallen te bellen naar 112 en goed te luisteren naar de vragen en de instructies van de operatoren."

Aandacht voor privacy

In samenspraak met de Federale Politie, de FOD Binnenlandse Zaken, de FOD Volksgezondheid en Eén wilden de makers van De noodcentrale de privacy en anonimiteit van de burger garanderen. Hiervoor werden alle mogelijke manieren gebruikt om ervoor te zorgen dat de bellers door niemand herkend kunnen worden – zelfs niet door hun naaste omgeving.

Zo werden alle persoonlijke gegevens (namen, locaties, tijdstippen, nummerplaten, merknamen) in de montage weggelaten, net als herkenbare stopwoorden en spraakpatronen. Alle oproepen werden bewerkt met forensische stemvervorming die niet te reconstrueren is. Een deel van de oproepen werd opnieuw ingelezen door een andere stem. Dit wordt ook aan de kijker duidelijk gemaakt aan het begin en einde van elke aflevering.

Verder werden alle oproepen die binnenkwamen bij 101 afgetoetst bij het parket om zeker te zijn dat er geen lopende zaken tussen zitten. Alle afleveringen werden op voorhand bekeken door de Federale Politie, de FODs Binnenlandse Zaken en Volksgezondheid, en Eén. Zij gaven hun uitdrukkelijke toestemming om de afleveringen uit te zenden.

Aan alle medewerkers die aanwezig waren tijdens de opnames werd geheimhouding gevraagd van de informatie die ze tijdens de opnames hoorden. Op vraag van de Federale Politie en de FOD Binnenlandse Zaken wordt al het ruw beeldmateriaal vernietigd na de uitzending van het programma.

Internationaal succes

De straffe verhalen uit de noodcentrales van de politie, brandweer en ziekenwagen worden internationaal opgepikt. Verschillende landen, waaronder Frankrijk, Nederland, Duitsland en zelfs Australië, kwamen ondertussen al met een eigen versie van het programma. 

De noodcentrale: vanaf 15 april elke maandag om 20.40 uur op Eén.

De noodcentrale is een programma van De chinezen voor Eén.

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT 1
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos