Skip to Content
De laatste Volt van dit seizoen blikt terug

De laatste Volt van dit seizoen blikt terug

Op woensdag 24 juni in Volt op Eén

De laatste Volt van dit seizoen op woensdag 24 juni is een speciale uitzending. Kobe Ilsen blikt terug op een aantal thema’s die in de loop van de jaren vaker aan bod zijn gekomen en die het DNA van het programma zijn gaan vormen. Kobe toont een selectie uit het rijke Volt-archief en voert zijn panelgesprekken op locatie aan de bekende Volttafel.

  • Zo trekt Volt naar de supermarkt om met marketingprofessor Gino Van Ossel en marktonderzoeker Ludovic De Poortere in te gaan op de marketingtrucjes die producenten en winkels gebruiken om ons koopgedrag te sturen. Dat light niet altijd even light is en dat A-merken niet per se beter zijn dan huismerken, zijn twee van die trucjes die we in Volt hebben aangekaart.
  • In de undercoverreportages kwam discriminatie vaak aan bod: Volt toonde onder meer aan dat mensen op basis van hun afkomst worden achtergesteld op de huurmarkt en de arbeidsmarkt. En dat homo’s niet overal onbezorgd hand in hand over straat kunnen lopen. Wouter Van Bellingen (Minderhedenforum), chef Fatima Marzouki en journalist Riadh Bahri nemen plaats aan de Volt-tafel die voor de gelegenheid op het De Coninckplein in Antwerpen staat.
  • Volt heeft het vaak opgenomen voor de consument, maar nu en dan heeft Volt hem ook een spiegel voorgehouden: sms’en achter het stuur, parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats, afval storten in andermans container, dat soort zaken. Waarom we dat doen, weet psycholoog Jeroen Stouten.
  • Het is amper zes jaar geleden dat Volt een reportage maakte over Facebook. Wat is dat? Ook Twitter, de smartphone, het tablet,… allemaal technologische nieuwigheden die werden geïntroduceerd bij de Volt-kijker. De straffe vaststelling is dat die reportages amper vijf jaar na datum al wat knullig en achterhaald overkomen. De technologische evolutie gaat snel. Kobe heeft het erover met internetpionier Jo Caudron, sociale media experte Sofie Verhalle en jonge onderneemster Véronique Leysen.
  • Tenslotte een terugblik op 150 reclametesten en evenveel reclamebeloftes. 125 van die 150 beloftes bleken niet te kloppen in de Volt-reclametest. Kobe nodigt twee reclamemakers uit aan tafel: Jens Mortier (De Mortierbrigade) en An Van den Cruyce (Saatchi & Saatchi). Hoe kijken zij aan tegen de reclametest? En hoe verdedigen zij hun keuze voor de soms felle overdrijvingen in reclamefilmpjes?

Volt is een programma van VRT Nieuws voor Eén.

Volt: op woensdag 24 juni om 21.10 uur op Eén.

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT 1
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos