Skip to Content
2021 - Het voorjaar van Eén en Canvas: sterke verhalen, bijzondere thema's en steengoede fictie

2021 - Het voorjaar van Eén en Canvas: sterke verhalen, bijzondere thema's en steengoede fictie

Dinsdag 12 januari 2021 - Een nieuw jaar, een nieuw begin: Eén en Canvas kijken vooruit en zetten met veel enthousiasme 2021 in. Met nieuwe, bijzondere titels die de kijkers doen lachen, doen nadenken, of naar de keel grijpen, en met nieuwe seizoenen van gesmaakte programma’s.

Dit voorjaar brengt Eén mensen samen rond sterke verhalen: verhalen die iedereen raken, die vertrouwd voelen of net bijzonder, verhalen over het gewone leven rondom ons. Het wordt uitkijken naar nieuwigheden als De Kemping met Tijs Vanneste, #weetikveel met Kobe Ilsen, en Dwars door de Middellandse Zee met Arnout Hauben, naar sterke fictie van eigen bodem met Beau Séjour en Dertigers, en naar het ontroerende En toen was het stil met Lieve Blancquaert en een speciaal seizoen van Radio gaga.

Canvas maakt dit voorjaar heel wat bespreekbaar. Meer dan ooit komen delicate thema’s aan bod, in docureeksen zoals FC United (racisme in het voetbal), Als je eens wist 2 (deze keer over partnergeweld) en Privacy & ik. Verder kan de kijker blijven rekenen op zuivere actua en duiding in onder meer Terzake en De Afspraak, en zet Canvas ook verder in op die andere sterkte: steengoede internationale content, zowel fictie (Killing Eve 2, Fargo en Your Honor) als non-fictie.

Een terugblik: 2020, een bijzonder maar ook straf jaar

2020 was een ontzettend straf jaar bij Eén en Canvas. Net als voor iedereen waren het ook voor televisiemakers bijzondere tijden, en moest er een nieuwe manier van werken worden gevonden. De netten slaagden hier wonderwel in en het marktaandeel van beide netten is gestegen (zie grafieken hieronder; Live+7, 4+).

Eén bracht het afgelopen jaar aangepaste programma’s als Dwars door België, voorzag de Vlaming van informatie met de Journaals en verschillende specials van Pano, en zorgde af en toe ook voor verstrooiing en dromen met programma’s als De ColumbusDown the roadChâteau Planckaert en Andermans zaken

Verschillende programma’s van Eén konden op veel enthousiasme bij de kijkers rekenen en tekenden het afgelopen jaar erg mooie kijkcijfers op. Zo bekoorde Château Planckaert maar liefst 1.778.438 kijkers en genoten 1.689.775 mensen van het vierde seizoen van Down the road. Ook onze Vlaamse fictie als Undercover (1.547.710 kijkers) en Black-out (1.501.023) deed het erg goed. Vele Vlamingen stemden voor informatie af op het Journaal (2.020.645) (cijfers telkens van de best bekeken aflevering; Live+7, 4+). Ook het aanbod tijdens de kerstvakantie was uitzonderlijk sterk, met een marktaandeel van 41,4% (18-23 uur; live+7, 4+). De kerstspecial van F.C. De Kampioenen scoorde zelfs meer dan 2,3 miljoen kijkers en belandt zo in de top 5 van best bekeken programma’s aller tijden.

Bij Canvas speelden de duidingsprogramma’s Terzake en De afspraak in op de grote nieuwsbehoefte in het coronajaar 2020. De reeks Besmet plaatste de pandemie in een bredere wetenschappelijke context en Kutjaar keek naar de gevolgen van het virus voor kunstenaars en artiesten. Er kwamen ook coronaspecials van Gentbrugge, Vranckx en Nachtwacht. Maar ook vele andere programma’s konden op grote belangstelling en waardering rekenen, zoals Kinderen van de HolocaustIn de ban van Tsjernobyl, Als je eens wist…. en Filip van België. De lange weg naar de troon. Dat werd erg gesmaakt door de Vlaming, die massaal afstemde op Eén en Canvas. 

Canvas had afgelopen najaar een marktaandeel van 8,2% (20-26 u., live+7), tegenover 7,8% in 2019. De best bekeken eigen programma’s in 2020 waren (telkens de hoogst scorende aflevering) In de ban van Tsjernobyl (689.000), Filip van België (685.000), Gentbrugge (593.000) en Procureurs (588.000). De duidingsprogramma’s De Afspraak (507.000) en Terzake (423.000) deden het eveneens erg goed. Maar ook programma’s over moeilijke onderwerpen bereikten een ruim publiek, zoals Kinderen van de Holocaust (505.000), De eeuwige oorlog (396.000) en Als je een wist (371.000). De Campus Cup haalde 381.000 kijkers. Het meest bekeken internationale programma was de HBO-reeks Chernobyl (681.000). Dat was meteen ook het best bekeken Canvas-programma op VRT NU. Ook andere fictiereeksen deden het daar goed (Babylon Berlin, Big Little Lies), maar ook de eigen reeksen In de ban van Tsjernobyl en Filip van België.

Een unieke mix van programma’s – Op VRT NU ontdek je bij elk bezoek iets nieuws

VRT NU, het digitale videoplatform van de VRT, kende het afgelopen jaar een grote groei. Vele Vlamingen die VRT NU nog niet kenden, maakten afgelopen jaar kennis met het platform: het heeft intussen meer dan 3 miljoen geregistreerde gebruikers en de VRT NU app is al meer dan 1,1 miljoen keer gedownload. Ook het gebruik zelf is gestegen. Zo kende het aantal videostarts het afgelopen jaar een groei van 68%. Verschillende genres worden druk bekeken via VRT NU: zo staan er in de toplijst programma’s zoals Undercover, Down the road, Andermans zaken en Filip Van België.

Net deze mix van programma’s maakt VRT NU uniek: het platform biedt een enorm uiteenlopend aanbod aan de Vlaming aan, van actua tot entertainment, straffe Vlaamse fictie, VRT-klassiekers, documentaires en reportages, en zelfs content van vloggers. Dankzij dit divers aanbod wil de VRT via VRT NU ook de missie van de openbare omroep in niet-lineaire context waarmaken en elke Vlaming bereiken. Via het openbare omroep-algoritme wil VRT NU de Vlaming doen ontdekken en hem in contact brengen met nieuwe zaken - ook content die men op het eerste zicht niet zelf zou aanklikken of bekijken.

Eén in 2021

Eén brengt dit voorjaar het verhaal van ons allemaal: herkenbare verhalen die ons raken, waar we mee kunnen meeleven, die ons verrijken. Het net startte het nieuwe jaar al sterk met onder andere Reizen Waes: Vlaanderen en nieuwe, korte fictiereeksen als We moeten eens pratenen LEEF, die op veel bijval konden rekenen. Maar Eén heeft nog veel meer klaarstaan voor de Vlaming dit voorjaar.

Eén zorgt voor ontspanning met een laagje meer, zoals met de nieuwe titels De Kemping, De wonderjaren en Zorgen voor mama. Een speciaal seizoen van Radio gaga zorgt dit voorjaar voor ontroerende verhalen op Eén, en De klas geeft een blik op de leefwereld van middelbare scholieren. Arnout Hauben brengt boeiende geschiedenis zoals enkel hij dat kan in Dwars door de Middellandse Zee, en Kobe Ilsen gaat in het nieuwe #weetikveel op zoek naar verrassende weetjes over boeiende onderwerpen.

Het net blijft in het hier en nu staan en brengt wat er leeft bij de Vlaming. Zo staat Eén stil bij de de aanslagen van 22 maart 2016. Vijf jaar na de feiten blikt fotografe Lieve Blancquaert in de driedelige docureeks En toen was het stil terug. De documentaire Salah brengt dan weer het verhaal van Salah Abdeslam, van zijn jeugdjaren over zijn radicalisering tot zijn aandeel in de bloederige terreuraanslag. Daarnaast brengt het net een driedelige docureeks rond politicus Bart De Wever, die afgelopen jaar 50 werd. Nadat alle fans konden genieten van de kerstspecial van F.C. De Kampioenen, viert Eén de dertigste verjaardag van de voetbalploeg nog met een bijzondere documentaire.

Tot slot zet Eén – ook in deze bijzondere omstandigheden – Vlaamse fictie op de agenda. Zo pakt het net in januari al uit met vier bijzondere fictiereeksen die werden gemaakt in 2020, geen evident jaar: We moeten eens pratenLEEFLockdown en De Shaq. Het is ook uitkijken naar het langverwachte tweede seizoen van Beau Séjour en naar Dertigers. Ook Thuis is, na het vieren van zijn 25ste verjaardag, elke weekdag weer op post.

Canvas in 2021

Vroeg of laat kijk je Canvas. Dat blijft ook in het voorjaar van 2021 de no nonsense premisse die doorklinkt in het aanbod van de zender. Canvas sluit opnieuw geen compromissen als het over de selectie en de kwaliteit van zijn programma’s gaat.

De nieuwshonger van de Vlamingen was groot in het turbulente jaar 2020 en dat zal niet anders zijn in 2021. Terzake, De afspraak en De afspraak op vrijdag spelen daar volop en met succes op in. Vranckx en De ideale wereld doen dat ook, elk op hun eigen manier en met een andere kijk op de actualiteit.

De actualiteit wordt ook vandaag nog beheerst door corona. Om de zwaar getroffen culturele sector te steunen, gaat Canvas door met De Toots Sessies. Er komt ook een extra aanbod rond de Vlaamse film naar aanleiding van het Filmfestival van Oostende en de uitreiking van de Ensors. Canvas zendt  de uitreiking rechtstreeks uit op zaterdag 23 januari en diezelfde week is er op VRT NU dagelijks een aflevering van Cinema Canvas over de Vlaamse film.

Canvas brengt ook cultuurdocumentaires van eigen bodem en coproducties. Zo is er Niemands meester, niemands knecht, een tweeluik over journalist, taalkunstenaar en ‘enfant terrible’ Johan Anthierens. In Revolutie in Indonesië kijkt David Van Reybrouck met brede blik naar het dekolonisatieproces van de vroegere Nederlandse kolonie. Charlatan is een driedelige documentaire over de Oostendse rocker Arno. Geert Mak presenteert de laatste tien afleveringen van zijn tweede reeks In Europa (een coproductie van Canvas met VPRO) en er zijn documentaires over onder meer Roger Raveel, de Munt en Jan Van Eyck.

Canvas gaat moeilijke en delicate onderwerpen niet uit de weg. Ze worden bespreekbaar gemaakt met sterke verhalen en moedige getuigenissen. Dat bewijzen de nieuwe reeks Strafrechters en het tweede seizoen van De weekenden, waarmee het nieuwe jaar ondertussen al sterk van start is gegaan.  Na de aangrijpende eerste reeks van Hilde Van Mieghem over kindermishandeling, komt er nu een vervolg op Als je eens wist… met de focus op partnergeweld. In FC United praten voetballers, coaches, scheidsrechters en bestuurders over racisme en (het gebrek aan) diversiteit in het Belgische voetbal. Tim Verheyden onderzoekt in Privacy en ik hoe onze privacy, zeker in coronatijden, steeds meer in het gedrang komt door ‘big data’ en maatregelen van de overheid.

Verder blijft Canvas inzetten op ontspanning die nooit teleurstelt. Time well spent dus. Zo laat Canvas de Vlaamse tragikomische fictiereeks Albatros voor het eerst met haar volle gewicht los op alle kijkers, ook op open net. De zender ging ook weer op zoek naar prestigieuze internationale fictie, topfilms en de beste internationale documentaires.

Met zo’n aanbod is het duidelijk: vroeg of laat kijk je Canvas, of dat nu op tv is of via VRT NU. 

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT 1
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos